Sokan gondolják úgy, hogy a sajtóban való megjelenés valami misztikus kiváltság. „Kell valakit ismerni” – mondják. És bár a kapcsolatok valóban számítanak, a sajtó nem zárt klub. Csak tudni kell, hogyan gondolkodik.
20 év újságírói és szerkesztői tapasztalattal pontosan tudom, mit keres egy újság, egy műsor vagy egy portál és mivel nem érdemes náluk próbálkozni.
Először is: mit jelent a sajtó szempontja?
Egy sajtófelület tartalmat keres, nap mint nap. Olyat, ami:
A sajtó nem reklámra kíváncsi, hanem történetre, egyediségekre, példákra. Ha ezt tudod nyújtani, máris közelebb vagy.
Mitől lesz egy történet „hírértékű”?
- Van benne emberi szál – arc, név, sors, érzés.
- Időszerű vagy kapcsolódik valamihez – esemény, évforduló, társadalmi téma.
- Tanulságot hordoz – más is tanulhat belőle.
- Ritka, meglepő, elgondolkodtató – vagy csak nagyon jól van megfogalmazva.
3 dolog, amit a sajtó imád
- Sztori egy ismeretlen (hétköznapi) hősről – így kommunikáljuk a legtöbb CSR kampányt is.
- Lokális példamutatás egy országos ügyben – kis cég, nagy érték.
- Valódi ember, valódi mondatokkal – nem céges szövegek, hanem hús-vér gondolatok, oktató céllal, értéket közvetítve.
Amit NE küldj:
- „Cégünk örömmel jelenti be, hogy…” – ez reklám, nem tartalom.
- 4 oldalas leírás mellékletekkel – nincs rá ideje senkinek.
- Sablongondolatok, művi üzenetek – nem ragadnak meg.
Hogyan kerülj be?
- Találd meg a sztoridat – ehhez nem árt egy külső szem.
- Fogalmazz röviden, lényegre törően – mi az, ami másoknak is ad valamit?
- Küldd el célzottan – nem mindenkinek, csak annak, akihez ez passzol.
És ha lehet: ne reklámot akarj eladni, hanem értéket kínálni.
A sajtó nem ellenség. Nem sznob szűrő, nem csak nagy cégek terepe. A sajtó a történetek terepe. És ha van egy jó történeted, meg fog hallani téged is.
Segítek megtalálni azt az oldaladat, amit érdemes láthatóvá tenni.

